Dolar Neden yükseldi?

 Sebepler:

1) MB'nın 1 puanlık faiz indirimine gideceği öngörüsü

Faiz indirimi mevcut sıcak paranın dışarı kaçmasına sebep olur. Yabancı yatırımcı buradaki faiz yüksek olduğu için parasını buradaki bankalarda tutuyordu. Faiz indirimi olunca parasını bankalarımızdan çekiyor, dolar ülke dışına çıkıyor. Dolar arzı azalıyor talep hala çok fazla. Dolayısıyla dolar değer kazanıyor. 

2) ABD tüketici enflasyon oranının 6,2 artması 

Enflasyon paranın fiyatıdır. Enflasyon artınca para değer kaybeder fakat Dolar dünya kamuoyunda anapara olarak kabul gördüğü için enflasyon artınca dolara olan talep azalmayıp artar ve dolar değer kazanır.

3) Yüksek dış borç ödemeleri 

Türkiye'nin dış ödeme yapması rezerv olarak tuttuğu doların ve piyasada dolaşan doların azalması demektir. Dolar arzı azaldı talep çok dolayısıyla doların değeri artıyor.

Çözüm nedir? 

1)Kısa vadeli çözüm geçici ve hızlı çözüm 

Faiz artırımı ile sıcak paranın tekrar ülkeye girişini sağlamak. Bu anlık rahatlama sağlar esas çözüm değildir. Ekonomiyi daha da kırılgan yapabilir. 

2) Uzun vadeli çözüm gerçek çözüm 

Tasarruflar yatırıma yönlendirilmeli (faizin düşük olması ve devlet desteği yatımı artırır.) Buradaki önemli nokta ise dışa bağımlı olmayan bir üretim. Ham maddeyi ithal ederek yaptığımız üretim ekonomimizin kırılganlığını artırır. Hammaddeyi de kendimiz üretmeliyiz. 

Yeterli ve donanımlı iş gücü ve kalifiye eleman da şart. Belki işsiz ordusu yetiştiren bölümlerin kontenjanını kısıtlandırıp mesleki donanım kazandıracak yeni eğitim  kollar açılabilir ve üniversitelerimiz teorik derslerin yanı sıra uygulama derslerine ağırlık verebilir. Uygulama dersleri teorik derslerin gerisinde değil önünde tutulmalı.

 


Yorumlar

  1. Tebrik ederim yazılarını şevkle okudum herşeyi özetlemişsin başarılarının devamını diliyorum

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Yorum yazın

Bu blogdaki popüler yayınlar

EĞİTİM REFAH İLİŞKİSİ

PAYLAŞTIKÇA ZENGİNLEŞİYORUZ